Letiště v Cuzco

Letiště v Cuzcu je přímo uprostřed města. Hned za plotem, který ohraničuje přistávací dráhu, jsou rozestavěná obydlí chudších obyvatel. Na letišti nemohou přistávat větší letadla. Tím se vysvětluje prvenství relativně nezajímavé a neklidné Limy v žebříčku návštěvnosti.

Obě dvě města každý den spojuje několik desítek letů. Cesta po silnici trvá více než dvacet hodin. Jen v loňském roce letiště v Cuzcu odbavilo dva milióny pasažérů a jejich počet neustále stoupá. Kromě rostoucího přílivu zahraničních turistů (během deseti let se jejich počet v Peru zdvojnásobil), má stále více Peruánců prostředky na nákup letenky.

 

Cuzco, Peru zdroj: www.broty.net/pruvodce


Chaos na letišti

Za normálních okoloností je letiště klidné. Při nepřízni počasí a dočasného pozastavení provozu, kterou jsem na letišti zažil nedávno, nastává typický peruánský chaos. V odbavovací hale se nashromáždilo obrovské množství pasažérů. Informační tabule přestaly fungovat. I fronty na WC byly dlouhé. K dispozici byl jediný předražený stánek s občerstvením, který brzy vyprodal vše. Pracovníci leteckých společností obíhali zmateně halu a hledali cestující do svých letů, což přispívalo ještě k větším zpožděním. Trvalo několik hodin, než se situace trochu uklidnila.


Nové letiště a problémy

Plán na nové letiště byl připraven už od sedmdesátých let. Teprve v loňském roce oznámil prezident Ollanta Humala jeho výstavbu. Nové letiště, jehož jméno by klidně mohlo znít “Machu Picchu” bude stát na náhorní plošině u vesničky Chinchero ve výšce 3700 metrů nad mořem. Bude vzálené asi 30 kilometrů od Cuzca,  právě směrem k inckému městu. Odpůrci projektu upozorňují na častou mlhu, vítr a krupobití v této oblasti. Přizvaní odborníci firem Airbus a Boeing nicméně v poloze letiště nevidí problémy. Dalším nepříznivým faktorem je zásah do krásné zemědělské krajiny, obdělávané místními zemědělci po tisíce let.


Místní stavbu podporují

Obyvatelé Chinchera a okolí jsou ovšem téměř jednomyslně pro stavbu letiště. Výkupní cenu půdy domluvili se státem na velmi slušných 20 dolarů za jeden metr čtvereční. Takový obnos nedostanou některé roky ani za metrák brambor, hlavní plodiny v těchto oblastech. Zbohatlí farmáři prozatím ponechají na účtech 80 procent peněz a vyberou je teprve po absolvování podnikatelských kurzů.


Výstavba letiště

Celková cena za výstavbu letiště je odhadována na 400 miliónů dolarů (asi 8 miliard Kč). Stavbu by měl provádět významný investor, kterému bude svěřen provoz letiště na 40 let. Otevírat by se mělo být v roce 2017. Vzhledem k peruánským reáliím lze očekávat prodloužení doby výstavby i výrazné zvýšení konečného účtu. Kapacita letiště bude zpočátku 3.5 miliónů pasažérů s možností rozšíření až na trojnásobek. (Pro srovnání: pražské letiště odbavilo v loňském roce 11 miliónů pasažérů). Po otevření nového letiště bude to staré v centru Cuzca uzavřeno.


Limity počtu návštěvníků

Až za pár let poletíte na Machu Picchu, možná už Lima vymizí z turistických map a budete moci přiletět z Evropy přímo do Cuzca. Nicméně, abychom ještě za několik let mohli navštívit Machu Picchu, budou se muset změnit návštěvnické limity. V současnosti je počet turistů limitován na 3000 za den, jinak by mohlo docházet k nenávratnému poškození památek. Už dnes je v hlavní sezóně je potřeba kupovat vstupenku s předstihem.

 

Machu Picchu, Peru zdroj: www.broty.net/pruvodce


Po silnici až k památce

Jak znám “podnikavé” Peruánce, s problémem se dokáží snadno vypořádat. Možná znovu zvýší vstupné, nepochybně opět zvýší limity. Hovoří se i o zavedení turistických okruhů v konkrétních hodinách. Ostatně i dnes při pohledu na statistiky návštěvnosti zjistíme v některých dnech počet návštěvníků vyšší. Navíc k Machu Picchu, kam lze dnes dojet pouze úchvatnou cestou vlakem nebo komplikovaně dojít pěšky, je v přípravě výstavba nové silnice. Pospěšte si s návštěvou!

 

Machu Picchu - tajemné incké město bylo postaveno v 15. století. Jeho přesný účel není dodnes známý. Leží v nádherné krajině obklopené těžko přístupnými horami. Město znovuobjevil v roce 1911 americký historik a objevitel Hiram Bingham.